كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1396/2/26 سه‌شنبه مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در دانشگاه پیام نور مرکز یاسوج

 

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر،سخنسرای بزرگ و همچنین پاسداشت زبان فارسی در دانشگاه پیام نور مرکز یاسوج برگزار شد.

25 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‏ سرای ایرانی است که عمرش را برای پاسداری از زبان فارسی صرف کرد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی ، شاعر بلندآوازه فارسی سراست که با اثر شکوهمند خود، شاهنامه، نقش جوان‏مردی، اخلاق و ایمان را در بلندای زمان بر تاریخ نشاند و با حکمت و بینش گسترده اش، فرهنگ غنی ایران را تا فراسوی مرزهای خاکی بر دل عاشقان فرهنگ و هنر نمایان کرد

در سال 329 هجری قمری که آدم الشعرا ابوعبدالله‏ رودکی، پدر شعر فارسی بدرود حیات گفت روستای پاژ از توابع توس خراسان، شاهد ولادت ابوالقاسم حسن‏ بن علی طوسی، معروف به فردوسی بود.

فردوسی از کودکی به دانش ‏آموزی پرداخت و اخلاق، تاریخ و فرهنگ ایرانی، تن و جان او را پرورش داد.

شاعر حماسه‏ سرای ایرانی، حدود 90 سال زیست و سی سال از عمر گران‏بهایش را صرف نگه‏داری زبان اصیل فارسی و تمدن ایرانی کرد. 

فردوسی از جمله معماران فرهنگ و ادب بخش بزرگی از جهان امروز است که با هموار ساختن رنجی سی‏ ساله بر خود، تصویری زیبا از همراهی دین و فرهنگ ملی را از خویش به یادگار گذاشت.

اما به همین مناسبت مراسم ویژه  این شاعر بلند آوازه صبح روز  دوشنبه در دانشگاه پیام نور مرکز یاسوج  برگزار شد.

این مراسم با حضور رئیس دانشگاه پیام نور استان دکتر سجادی، رئیس پیام نور یاسوج دکتر جمالی ،اساتید دانشگاه ودانشجویان برگزار شد .

در این مراسم برنامه های متنوع فرهنگی از جمله شاهنامه خوانی و اجرای نقالی به اجرا درآمد.

دکتر سجادی گفت: شاهنامه خوانی از اسناد هویت ایرانیان است.

وی افزود : نمایش فرهنگ ایرانی و اسلامی و بیان فضائل اخلاقی و ارزشها ی انسانی با تاکید بر خردورزی از ویژگیهای شاهنامه فردوسی است.

وی گفت: شاهنامه سبب شده است فردوسی در هزار سال گذشته یگانه شاعر آرمانی و ملی ایران زمین باشد.

رئیس پیام نور استان  در این مراسم با اشاره به میراث گرانبهای زبان فارسی تاکید کرد،این ابوالقاسم فردوسی بود که 2 فرهنگ اسلامی و ایرانی را در هم آمیخت و زبان فارسی را از ورطه نابودی نجت داد.

دکتر سجادی  افزود،شاهنامه گنجینه ای با ارزش است که رفتارها و حماسه های اخلاقی و انسانی را به تصویر می کشد و هویت انسانی و اسلامی ما را در نبرد خیر و شر هویدا میکند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر